Any request for new entry, may email me at aliah.helmi@gmail.com. I strongly suggest to you to consult doctor for better understanding. Thank you. Regards, Aliahelmi

Tuesday, March 15, 2011

BARAH SKELETON =p




salam..
helo everyone...
i know,people miss me alot..kan2?
haha..maaf lah,tnet wifi kat rumah kene 'rasuk' ngn jin ceplos...i x tawu nk bwt cmne...haha..penat i pujuk ceplos tu balik..hehe..
*da2,mrepek!
haha..pkok pangkalnye,tnet wifi rmh mmng sawan hr tu..huhuu..


sape kt sini skeleton? angkat tgn...haaa..kamu yg gemuk pon skeleton taw!
sbb kamu brtulang kan?? takkan jellyfish plk kan? haha...



*teringat kat watak cartoon cropse bridge ni..comel..tulang2 dia..mata trkeluar la..comel sgt.even puppy dia pun jd tengkorak jep..lucu!ade masa,upload taw citer ni...jonny depp die pnye suara hero! romantik cartoon ever!

tahu tak korang,barah tulang trjadi sbb berlakunya pencemaran dlm darah?
serius,tak tipu bro!

terdapat 206 jenis tulang di dalam badan dan setiap satunya memiliki fungsinya yg tersendiri.
barah tulang akan berlaku pada mana-mana bahagian tulang yg sering mengalami pertumbuhan.
kebanyakkan barah tulang,bukannya barah (benign) tetapi sesetengahnya drpdnya akan mnjadi (malignant).



btw,benign TUMOR biasanya tidak akan merebak ke bhgian lain dan jarang perlukan rwatan seumur hidup.wlaubagaimanapun,ia boleh di buang mlalui proses pmbedahan.
but,benign BONE biasanya >benjolan pada tulang yg abnormal dan most of it tidak memerlukan rawatan jika tidak sakit.tetapi,benign ni boleh lead kpd barah.

malignant TUMOR,pula di sifatkan sbg barah yg bertindak memusnahkan sel dan tisu yg sihat.sel barah ini boleh mncemarkan aliran darah hingga mnyebabkan barah merebak ke bhgian tubuh yg lain...
awwwww...this is not cool at all! =(

GEJALA-GEJALA.

kebiasaaya kanser tulang sukar di kesan kerana sifatnya yg mgambil masa yg lama untk di kesan.dan ya memang benar! ia mgambil masa yg lama untuk mnjadi kanser tulang, ekoran bergantung pada jenis,saiz dan juga bhgian tulang yg trjejas.
simptom awl dpt dilihat mlalui rasa sakit yg brpanjangan terutama pd waktu MALAM. dan di ikuti dgn bengkak dan seterusnya mnjejaskn pergerakan sistem tubuh yg lain.
adoi~



sehingga kini,tiada bukti yg saintifik mngatakan apa pnyebab kpd kanser tulang ini.
namun,ia dikatakan berkait rapat dengan faktor genetik,kesan radiasi seperti nuklear dan masalah trauma lain yg bersangkutan.



barah tulang ni ade 2 peringkat.PRIMARY AND SECONDARY.mak aii...seram nye..

barah tulang bermula dalam tulang yg di kenali sbg barah tulang primary.selalunya di jumpai di tgn atau kaki ..tetapi boleh juga di jumpai di mana-mana bahagian tulang badan yg lain.barah tulang primary di kenali sbg sarcoma dan trdpt dlm pelbagai jenis dan yg trjadi di bhgian tisu tulang yg berlainan.biasanya sarcomas yg biasa mnyerang adalah jenis osteosarcoma,Ewing's sarcoma dan chondrosarcoma.
mak oiii..juling mata den nk hafal! =p

siapa yg berisiko? -glurp,not me,not me..PLEASE!!! - =p

kanak2 dan golongan remaja paling cenderung berbanding golongan dewasa.
golongan MUDA dan LELAKI paling mudah terdedah kpd masalah barah tulang jenis Osteosarcoma.dan terjadi di hujung tulang.



*aisyeh men,hensem la plk boy dlm pic ni...ttibe jumpe kt google td..kui3... =D

Ewing's sarcoma biasanya trjadi di klangan mreka yg brusia 10-25 tahun.dan ia bermula di tengah tulang besar seperti tulang pinggul atau tulang yg panjang yg terletak di bahagian lengan dan peha.

orang dewasa lebih terdorong mndpat kanser tulang jenis Chondrosarcoma.barah ini terbentuk di bahagian tisu di sekeliling sendi,mereka juga trdedah kpd gian cell tumor yg berlaku pada tulang.
malah sesetengah kes yg kritikal,tulang boleh PATAH DAN REPUT! omaig0d~ (0_o)*
ni boleh di klasifikasikan sbg tulang secondary.antara barah yg boleh jejaskn tulang ialah barah payu dara,paru2,prostat,buah pinggang dan thyroid.

RAWATAN
kalau tentang kanser je,mesti ingat proses pembedahan je kan??
betul.tu salah 1 alternatif nya selain radioterapi atau kimoterapi untuk tempoh yg tertentu dan jenis kanser yg di hidapi. =)

pesakit biasanya akan merujuk pd pakar tulang/ortopedik dan rasiasi oncologist.
usually,pmbedahan akan melibatkan pmbuangan sel kanser sekaligus mmbuang sbhagian tulang serta tisu brdekatan tulang yg brmslh.



*for example..angkasawan kita ni..dia pakar ortopedik okie! hebat kan..
cayalah Dr.Sheikh Muzhapar.. =)

kimoterapi bertindak untk mbunuh sel barah.biasanya di ambil mlalui oral atau suntikan ke otot atau salur darah.
while,radioterapi pula untuk memusnahkan sel barah dan menghentikannya dr tumbuh.

teknik terbaru yg di perkenalkan oleh HOSPITAL SAINS MALAYSIA pada tahun 2004 melalui teknik 'pembedahan penyelamatan anggota'...ape tu???
ni merupakan alternatif trbaru,kaedah pembedahan pnyelamatan anggota ni memakan masa antara 8-24 jam! mak oiiii~ kejang la kaki doktor2...huhu..
trdpt 2 cara ; menggantikan tulang yg di jngkiti barah dgn tulang pnderma lain (allograft) ,atau menggantikannya dgn tulang palsu drpd besi,plastik atau silikon (prosthesis)
untuk mmbaiki lg kaedah trsebut,kaedah allophrosthesis dan pngunaan allogrfat digunakankn.ia melibatkan pmbuluh darah yg di abil drpd kaki psakit yg di pnggil allo fibula composite graft.



okey,i think thats all for today.
serius,2 hari sy type post entry ni..sbb nk kne phmkn dlu br bole story kt org lain.
kalau guna ayat dr bahan bacaan,alamatnnye smua pakat tid0q!
haha


til we meet again syg2 smua..

l0ve,
DR.IMS

No comments:

Post a Comment