Any request for new entry, may email me at aliah.helmi@gmail.com. I strongly suggest to you to consult doctor for better understanding. Thank you. Regards, Aliahelmi

Saturday, June 11, 2011

wanita & keputihan




-comel kan pic ni- heheee

salam...
masyaAllah......
banyak nye habuk...ape idoknye,dekat sebulan lebih x update blog..
maafkan sy yer penunggu gua!..eh silap,penunggu blog..hehe..

today pada hr sabtu yg indah...i wnt to talk a little bit about masalah keputihan among women yg dah puberty! weeehu~ *berpeluh kepala nk describe tentang masalah ni..
dugaan budak2 medic~ sabo jerr laaa... =p

let me describe sikit tntg KEPUTIHAN.

Keputihan atau lelehan lendir yang keluar dari faraj wanita ada pelbagai sifatnya dan DIFFRENT between seorang wanita dengan yang lain.


Keputihan biasanya berwarna jernih atau kelabu keputihan. Lazimnya, jika keputihan tiada berubah warna kekuningan atau kehijauan bermakna tiada jangkitan.

MEANS,kalau u girls punya mslh keputihan bukan warna yellow or green> means u all mgalami keputihan yg SIHAT jer..tak da infection yerr.tak serious pun.. *u might be exhasuted and stress.. =)

Sama juga jika keputihan bersifat berlendir dan tidak berbeku seperti susu basi atau berubah berbau hanyir, atau terdapat radang dan kegatalan pada faraj menandakan jangkitan.

if hanya sekadar lendir biasa>its ok jer..tak da jangkitan..tahniah! anda okey jer.. hehe... =)

Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman. Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon.

Keputihan akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid.

Penyakit yang paling biasa menyebabkan perubahan lendiran faraj adalah jangkitan seksual seperti Bacterial vaginosis, Candida vaginitis, Trichomonas vaginitis, Gonorea, Chlamydia atau herpes.ayoyo..i mls nk describe tenteg penyakit2 ni..u all boleh g GOOGLE cari mksudnya...ok? hihi.. (mls nk bgtaw detail sgt2) hehe...


okey masalah keputihan ni trbhagi kepada 2...
yg berbau dgn yg tidak berbau..
u yg jenis mana 1? eceh,tnya direct plk i ni yeee...
sorry... *jwb perlahan2 suda~

ok,fine...

usually masalah keputihan hanya menyerang mereka yg 'BREAK THE RULE'...
huhu..
anehnya...rule apenye cik aliah oiii?

mengikut nasihat dari seorang doktor yg bertugas di hospital swasta,namanya Dr.Siti Zaleha Abd.Rahim,beliau mengesyorkan supaya penilitian untuk mengelakkan masalah keputihan ..antara ;


Langkah-langkah penjagaan alat kelamin yang disyorkan:

1. Membersihkan bahagian luar kemaluan selepas buang air kecil atau air besar, seelok-eloknya menggunakan air.




2. Ketika haid, wanita dinasihatkan kerap menukar tuala wanita terutama pada hari-hari yang banyak darah keluar. Ini kerana darah adalah media yang sesuai untuk kuman membiak. Bagi wanita yang menggunakan tampon mereka perlu ingat untuk menukarnya.



3. Elak daripada sering mengamalkan douching iatitu memasukkan jari atau pancutan ke dalam faraj dengan tujuan membersihkan bahagian dalam faraj. Perbuatan ini akan menyingkirkan sejenis bakteria lactobacilli dari faraj disamping mendedahkan faraj dan bahagian luar kemaluan kepada bahan kimia yang boleh mengakibatkan iritasi kulit.




4. Elakkan menyabun atau menyapu shower gel pada alat kelamin kerana ia mungkin menyebabkan kekeringan dan iritasi kulit atau gatal. Sesetengah wanita sensitif dan alah pada pewangi dalam buih sabun.



5. Pasangan suami isteri digalakkan membersih alat kelamin dengan air sebelum dan selepas hubungan seks untuk kebersihan yang optima.






6. Amalkan membuang air kecil lebih kurang setengah jam selepas hubungan seks untuk mengurangkan risiko jangkitan kuman pada pundi kencing. Amalan ini berkesan untuk wanita yang sering mengalami jangkitan kuman pundi kencing (urinary tract infection).




7. Elakkan memakai pakaian dalam sentetik yang terlalu ketat kerana ia menyebabkan kulit berpeluh, tiada peredaran udara pada kulit dan akhirnya menggalakkan kuman membiak.

*fine,ni x mo letak pic...kang ada boys yg usya...lain plk jadinya...haha.. senget la boys yg gatai ni... hehehe


8. Pakaian dalam perlu ditukar setiap hari dan pada hari-hari mengalami keputihan, elok memakai panty liner supaya ia tidak melekat pada pakaian dalam yang menyebabkan ketidakselesaan.





******** untuk wanita muslim.
pakai lah pantyliner...sebabnya,nanti bila nak solat..u all boleh buang je pantyliner yg dah kotor tu..then trus boleh solat dgn JAYA nya.. hihi...so,xda la excuse kata panties u all kotor la and ape la..kan2?
kalau nak beli,i nasihatkan beli yg ada HERBS punya extract...bgus untk bhgian intimate kita..
CARI JER PANTYLINER KAT MANA2 SUPERMARKET OR KEDAI2 FARMASI... =)

enjoy.....

tu je perkongsian ilmu..semoga bermanfaat..

take care ladies!

BTW,HAPPY FATHER'S DAY daddy/papa/abah/ayah/abi/walid...

next entry,i'm going to talk about morning erectile dysfunction...
=)

bye..
wsllm..



love,
DR.IMS

2 comments:

  1. Salam aliah..saya nak minta tolong aliah boleh?tolong terangkan pasal hemoglobinopathies..abnormal hemoglobin dan unstable hemoglobin..saya ade bace tapi kurg faham.. =)

    ~rainbow~

    ReplyDelete
  2. insyaAllah.
    boleh bgi aliah seminggu untuk cari info ni dgn lebih mdlm?

    lg 1,nak faham dari sudut apa tu? simptom,rawatan atau definisi?

    TQ for the cool question.
    =)

    ReplyDelete