Any request for new entry, may email me at aliah.helmi@gmail.com. I strongly suggest to you to consult doctor for better understanding. Thank you. Regards, Aliahelmi

Thursday, March 3, 2011

GIGI yang sihat !

salam..
hye everyone..
saya bukan lah pakar gigi @ dikenali sbg doktor gigi..tu bukan bidang saya..tapi saya nak kongsi sedikit mengenai hal gigi hasil dari pembacaan saya dr majalah-majalah kesihatan.
=)



saya akan cuba kupas sedikit mengenai perihal gigi.gigi yang cantik membuatkan kita lebih yakin untuk mengukir senyuman yg lebih menawan bukan??
wink3 >.<





BILA PERLU BERJUMPA DENGAN DOKTOR GIGI =)

1.apabila pesakit mula merasa sakit di bahagian gigi akibat pengambilan makanan manis,sangat panas atau sejuk.
2.rasa kurang selesa dalam mulut kerana makanan atau bakteria dalam mulut teperngkap dalam rongga
3.gigi berlubang,longgar atau terdedah di sepanjang garis gusi (pangkal gigi-gusi)
4.gusi berdarah ketika memberus gigi
5.gusi membengkak,kemerahan,sensitif
6.terdapat ruang antara gigi (gigi jarang)
7.bau nafas yang tidak menyenangkan (erk... =.=) nak pengsan! puhliss....
8.nanah di sekitar gusi.

untuk mendapat gigi yang putih berseri,saya punya beberapa tips untuk para pembaca :

1.penjagaan gusi
-gusi yang baik memberikan keuntungan pada gigi.gigi dan gusi saling memerlukan dan mempunyai hubungan kukuh.jika salah satu nya rosak,pasti terdapat kecacatan pada senyuman seseorg individu tersebut.pelbagai masalah akan timbul. jika kuman mula menyerang gusi,akar gigi akan mulai longgar dan bermasalah.seterusnya akan lead kpd gigi bergoyang,tercabut,berlubang dan rongak.*oh tidak....x comei la cmni... =p

2.cara pembersihan gigi juga penting.cara yang kurang sempurna kadang2 boleh mengakibatkan kewujudan plak atau lendir selaput gigi yang menyebabkan gigi mudah rosak.*as you see in commercial break>iklan ubat gigi.. =p

'Rampant cariers' atau lebih sinonim dgn panggilan kerosakan gigi menyeluruh bpunca daripada tabiat tidak menggosok gigi dari kecil.tambah lagi dengan faktor pemakanan , memakan makanan yang manis-manis secara berlebihan dan tidak memberus gigi..
then sebab rokok,kopi,minuman keras...smua ni akan mengakibatkan anda tidak mendapat gigi yang cantik! so sad-

3.terdapat 2 kaedah untuk rawatan gigi,sama ada gi klinik atau di rumah.

di rumah
-pilihan ubat gigi pemutih,strip pemutih atau kit peluntur yg boleh di lakukan di rumah.boleh di dapati di farmasi dan hasil akan kelihatan setelah anada menggunakan produk itu dalam jangka masa tertentu. =)

di klinik
-ada kaedah untuk pemutihan gigi yang lebih efisyen tau! kebanyakkan doktor2 gigi akan menggunakan kombinasi haba cahaya atau laser bagi mempercepatkan proses pemutihan pesakit dgn lebih segera.dalam masa 30-60 minit,hasilnya boleh dikatakan sgt memuaskan (thumbs up!) hehe..

tapi pemutihan gigi ni bergantung juga pada keadaan gigi tu jugak,'nature of the stain'.kalau seorg perokok mahupun penggemar minuman berkopi,jadi putih gigi anda selepas rawatan tu tak permenenant la..huhuuuu...

terdapat beberapa pilihan rawatan yg lain;
1.'porselin venire'
2.'composite bonding'
3.'porcelin crown'
4.rawatan ortodontik atau bhasa mudahnye pendakap gigi! hehe
*sy pernah tanya junior semasa di sekolah asrama dlu.dia hanya memakai pedakap gigi untuk 1 tahun and less.swasta dan kos untuk itu> RM10++ ribu...tapi sekarang,pendakap gigi cantik2,colourful! huhu..jd x malu lagi dah nak guna,kan? hehe..fesyen!
kalau di klinik kerajaan kena ikut turn ye? huhu..
alhamdulillah gigi saya okei..so,xpyh guna la....hehe...









selain itu,
buah pinang dikatakan sgt bagus dalam membantu menguatkan gusi dan gigi..
wow!
+_+

info tambahan,plak gigi boleh mengakibatkan PNEUMONIA!!!
*pneumonia>pnyakit paru-paru rosak,terkena jangkitan kuman.
lebih mudah di hidapi oleh mereka yg merokok.dipercayai kuman yang terdapat pada plak gigi boleh merebakkeparu-paru dan mengakibatkan Pneumonia.ni merupakan hasil penyelidikan yg di lakukan oleh Dr.Ali El-Solh dan kumpulan penyelidik dari Universiti Buffalo,New York.
so how?
nak jaga gi baik2 tak???
hihi...


semoga anda dapat ilmu tentang gigi hari ni..
enjoy!

til we meet again..

DR.IMS

No comments:

Post a Comment