Any request for new entry, may email me at aliah.helmi@gmail.com. I strongly suggest to you to consult doctor for better understanding. Thank you. Regards, Aliahelmi

Thursday, June 21, 2012

ULSER mulut

(gambar hiasan)


Assalammualaikum & hello everyone.

di sebabkan Malaysia mengalami bahang yg tiada lah boleh di ungkapkan dalam buku geografi,
saya yakin.. bekalan air Malaysia mesti naik.
penjual air2 pun dapat keuntungan,dek kerana cuaca panas.
MasyaAllah..


well, to prevent yourself from dehydrated (kehausan/kering/terkulai layu), i suggest you to consume 1 botol besar air putih.
:)
insyaAllah hilanglah haus.
nak2 pulak, puasa lagi sebulan nak datang..

saya juga mengalami tempias bahang dunia ni..
global warming..
so, saya juga baru nak terkena penyakit ulser.
sebab kurang air dalam badan.
plus, kepala pening je..cuaca panas.

ada 1 tips yg abi saya bagi before ni if saya terkena ulser mulut ni.
al maklumlah.. nak makan ape pon tak boley (apa pun tak boley)
;p

tips ni tak membahayakan lansung. kira petua bagus sangat2.

amik segelas cawan berisi air paip/air kosong.
letak 1 sudu kecil/beso GARAM (ikut suka awak lah), then bancuh dalam air tadi.
then kumur2 ke dalam mulut..
then ludah ke singki.
then buat lagi sampai air dlm cawan habis.
then sila tidur.
*SILA BUAT WAKTU MALAM, lagi cepat sembuh. insyaAllah*

esok pagi, anda akan rasa takda sakit lagi. then ulser akan sembuh the next cooming day.
insyaAllah.

very easy lah.
:)
hope you get well soon.
all the best.



Aliahelmi

1 comment: