Any request for new entry, may email me at aliah.helmi@gmail.com. I strongly suggest to you to consult doctor for better understanding. Thank you. Regards, Aliahelmi

Sunday, February 6, 2011

JAMU dan JAMU dan JAMU lagi....




salam.
maaf kelewatan post new entry untuk minggu ini..tengah mencari bahan. kebetulan pada hari CNY ,saya pergi bercuti bersama keluarga ke Terangganu.wow, bercuti dalam negara ni lebih meriah dan memuaskan.banyak yang saya pelajari dari pengalaman berada di sana. dari segi aspek pemakanan,boleh saya kata.Rakyat Terengganu paling bagus pemilihan makanan.*thumbs up! hehe

Tidak hairan,ramai anak Terengganu pintar2 dalam bidang akademik.dan graf untuk peperiksaan juga selalu menjadikan Terengganu sentiasa di tempat pertama.iatu,mereka gemar memakan ikan.umum tahu ikan itu bagus.namun sejauh mana umum tahu yang ikan itu bagus untuk apa dan apa??

ikan merupakan sumber protein yang sangat bagus.pengambilan ikan dalam menu makan kita,mampu menghindarkan kita dari demam dan selsema dan ikan mampu menjadi 'magnet' pelancaraan untuk otak berfikir dengan lebih bijak.sekaligus membantu dalam proses pembelajran.syabas rakyat Terengganu!
huhu...tah salah kan,ilmu yg nampak remeh ini boleh mmberi manfaat untuk kita yg lain-lain ini..



opsss..before terlupa.tajuk entry kali ini bukan berkaitan IKAN.tapi mengenai JAMU.
jamu begitu seninonim dengan kaum ibu-ibu pada zaman nenek2 kita,kan? dan manfaat jamu kian di lupai oleh generasi kini ekoran kemunculan supplement dan pills zaman modern telah di cipta. namun,masih ada segelintir masyarakat kita yang masih gemarkan jamu,yang khasiatnya sangat tulin dan 100% asli.



JAMU;
1.jamu kunyit asam-dikatakan sangat bagus untuk mereka yang dalam keadaan haid.iaitu,ia mampu mengurangkan panas dalam tubuh ketika haid.

2.cili punyang- mampu merawat selsema dan bagus untuk kurangkan demam.

3.kunci suruh: untuk ketatkan bahagian feminin wanita (yang sudah berkahwin). merawat kandiasis,mengurangkan masalah bau badan,kempis perut,dan membantu gigi menjadi kuat.
*kandiasis merupakan jangkitan kuman dalam mulut dan salur makan

4.beras kencur-sesuai untuk mengurangkan masalah sakit badan

5.kudu Laos: mengurangkan masalah tekanan darah rendah,memperbaiki alliran darah dalam badan, dan menaikkan selera.(sesuai bagi mereka yg kurang berat badan).

6.uyup-uyup: menyejukkan tubuh badan,dan baik bagi ibu selepas bersalin iaitu ia membntu untuk penghasilan susu yang banyak bagi ibu yang menyusukan anak.



SELAMAT MENCUBA.

l0ve,
IMS doctor

2 comments:

  1. apakah kaitan jamu dan ikan?
    munir pernah gak la minum jamu yg mak munir buatkan.. (dipaksa)

    biasalah keturuan jawa..

    ReplyDelete
  2. jamu ni bgus taw.
    sorry munir dear..alia lupa nk bukak bhgian comment..
    munir pahit..tp bkhasiat..
    biasa la..bnda yg baik ni,mne de sdp..
    kne bkorban! hehe

    ReplyDelete